Gud kontrollerar allt

"Religion berättigar de som vet sanningen men utnytjar myten till att manipulera och kontrollera samhällen"

- Min egen översätting av en bit i dokumentären (som precenteras här nedan)

image107

Jag var så hungrig när jag kom hem från skolan, så jag ställde mig och stekte lite ekologisk klyftpotatis. Samtidigt lyssnade jag på "din gata" på radion. Där  berättade Ehsan om en dokumentär som han hade sett. Det var en dokumentär som verkligen ändrat hans syn på livet i allmänhet och på hur vi fktiskt tar allt vi ser och hör som en självklarhet. Jag fick gåshus (kännslig som jag är för allt sånt) och tänkte på hur sant det är. Jag har också tänkt en del på det och blev jätte sugen på att se filmen. De sa att de hade skrivit ner adressen till filmen på deras hemsida, eftersom filmen bara går att se från internet. Jag gick in och kikade.

Ibörjan verkar den jätte konstig och komplicerad enligt mig. Men när man kommer in i den är den verkligen jätte intressant. Jag har fortfarande inte sett hela, men håller på. Ville bara avbryta för att skriva detta. Jag vet inte riktigt hur ja ska beskriva filmen,  men den tar upp ämnen om gud och religioner och hur vi faktiskt lever efter tusentals år gammla myter. Och att vårt sammhälle är uppbyggt på de grunderna. Det är verkligen intressant och man börjar tänka, precis som Ehsan sa, att vad är sant egentligen. Min fråga är "måste vi veta allt!?"

"En historia har ingen funktion så länge den inte anses vara trovärd av samhället eller nationen"

"Fokuset i religioner ligger inte på relationen till verkligheten utan dess funktion"


Här kan du se dokumentären om du känner dig sugen på en intressant stund framför datorn. Eller Ehsans förslag, ladda ner den och bjud hem några vänner, ät något gått och se den tillsammans en kväll. Lite omväxling från alla andra vanliga spelfilmer.

image108
Kram Mathilde <3





Kommentarer
Postat av: Zakaria

Hej, vad heter dokumentären, länken funkar inte.

2008-09-18 @ 02:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0